به نام خدا

پارس پردازش

پايگاه بهداشت جنسي ايران

 

احکام ازدواج ( دايم ، موقت )

به منظور رفتار صحيح و توجه به اخلاق و اشائه فرهنگ صحيح اسلامی و به منظور سلامت روحي و رواني جوانان بر آن شدیم تا برخي از سوالات متدوال جنسی و سکسی را که از مراجع تقلید پرسیده اند را در اینجا ذکر کنیم باشد که خداوند همواره راهنماي ما باشد.

احکام جماع و آمیزش - ازدواج موقت

آيا مرد با داشتن همسر دايم، مى ‏تواند ازدواج موقت كند؟ رضايت و اجازه ‏همسر دايمى او چه نقشى دارد؟

مرد با داشتن همسر دائمى شرعا مى ‏تواند ازدواج موقت نمايد و اجازه از همسر شرط صحت نيست، ولى اگر در ضمن عقد با همسر اول شرط كرده كه بدون رضايت همسرش زن ديگرى نگيرد بايد به اين تعهد عمل نمايد. البته با داشتن زنى كه به وظايف خود عمل مى ‏كند مصلحت در ازدواج مجدد نيست‏.

آيا در ازدواج موقت با دختر باكره، اذن پدر دختر لازم است؟

به نظر بسيارى از فقها ازدواج با دختر بكر چه به طور دائم و چه موقت بنابر احتياط واجب اجازه پدر يا جد پدرى لازم است - بديهى است اگر ازدواج با اجازه پدر يا جد پدرى دختر انجام بگيرد هر گونه لذت بردن از او اشكال ندارد.

كمترين و بيشترين زمان ازدواج موقت چقدر است؟

آنچه در ازدواج موقت شرط است اين است كه مدت ذكر شود و زمان معين باشد ولى اين كه اكثر و اقل زمان آن چقدر بايد باشد مى ‏توان مدت عقد موقت را از يك ساعت تا 99 سال هم قرار داد.

فرزندى كه از ازدواج موقت متولد مى‏ شود مربوط به پدر است يا مادر؟

بچه مربوط به پدر و مادر است و به طور كلى فرزندانى كه از عقد موقت متولد مى ‏شوند همه حقوق فرزندى را دارند.

آيا ازدواج موقت با دخترى كه بكارتش از راه غير شوهر كردن ‏از بين رفته است نياز به اذن پدر دارد؟
اگر بكارت به غير شوهركردن از بين رفته باشد، باز هم براى ازدواج (چه دائم و چه موقت) اذن پدر يا جد پدرى شرط است.

آيا ثبت ازدواج موقت در دفتر اسناد رسمى ضرورى است؟

از نظر قانونى لازم است. اين مسأله از احكام انتظامى حكومتى است و تخلف از آن داراى پيگرد قانونى است ولى مبطل عقد نيست‏.

ازدواج موقت با اهل كتاب و مشرك چه حكمى دارد و عقد ازدواج به چه‏ صورتى ‏بايد باشد؟

صيغه كردن زنان اهل كتاب (يهودى و مسيحى) اشكال ندارد ولى ازدواج با زنان مشرك (مثل بت‏ پرست‏ها) به هيچ وجه (دائم و موقت) جايز نيست. در صورت جمع بودن شرايط صيغه (مثل اين كه در عده نباشد) احتياط آن است كه صيغه آن به عربى صحيح خوانده شود. اما در صورتى كه مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى بخوانند مى ‏توانند به زبان خود بخوانند و گرفتن وكيل براى خواندن صيغه به زبان عربى واجب نيست ولى بايد لفظى بگويند كه معناى همان صيغه عربى را بفهماند.

شرائط ازدواج موقت را بيان فرمائيد.

شرايط نكاح غير دائم همان شرايط نكاح دائم است به اضافه تعيين مدت زناشويى و تعيين مقدار مهر كه اين دو در متن صيغه عقد بايد ذكر شود. بنابراين مجموع شرايط نكاح غير دائم بدين قرار خواهد شد:

1- اذن ولى در صورتى كه دختر باكره باشد و اگر باكره نباشد اين شرط لازم نيست.

2- تعيين مدت زناشويى و مقدار مهر در متن صيغه عقد.

3- اجراى صيغه عقد به نحو صحيح به وسيله خود طرفين و اگر طرفين توانايى خواندن صيغه را به عربى نداشته باشند مى ‏توانند وكيل بگيرند.

حكم ازدواج موقت با زن فاحشه و اهل كتاب چيست؟

ازدواج موقت با زن فاحشه جايز است على كراهة خصوصاً اگر از زنان مشهور به زنا باشند كه كراهت شديدترى دارد. ازدواج موقت با زنان كافرى كه اهل كتاب نيستند جايز نيست ولى با آنان كه اهل كتاب هستند مثل يهوديان و نصرانى ‏ها جايز است و اشكال ندارد،

اگر در مدت ازدواج موقت زن حامله شود آيا فرزندى كه بعدا به دنيا مى ‏آيدمتعلق به پدر است و مسئوليتى بر عهده اوست‏

فرزندانى كه از طريق ازدواج موقت به دنيا مى ‏آيند متعلق به پدر و مادر هستند و مخارج آنان بر عهده پدر است و از تمام حقوقى كه فرزند بر پدر و مادر دارد برخوردار مى ‏باشند.

متعه نمودن زنان بدكاره چه حكمى دارد و بايد شرايط ازدواج موقت از نظرعده و... رعايت شود يا نه؟
اكثريت قريب به اتفاق مراجع متعه در مورد سوال را جايز (ولى مكروه) مى‏ دانند. و آميزش‏هاى نامشروع پيشين عده ندارند. اما براى آميزش بعد از عقد موقت لازم است عده نگه داشته شود.

آيا انسان بدون وجود شاهدى مى تواند صيغه عقد موقت را بخواند در صورت‏ مواجه شدن با نيروهاى انتظامى چگونه بايد جواب دهد؟

از نظر شرعى اگر زن و مردى ادعاى زوجيت با يكديگر داشته باشند ادعا پذيرفته است مگر آنكه قرينه‏اى بر خلاف و يا فريبى در كار باشد. و خواندن صيغه نياز به شاهد ندارد.

آيا اگر دختر گفت پدر و مادرم راضى هستند مى ‏شود به گفته او بدون اذن پدربا او ازدواج كرد؟

الف) كافى نيست مگر آن كه دسترسى به پدر ممكن نباشد و يا از گفته او يقين به اذن پدر حاصل شود.

ب) اين كه بگويد خودم مسؤول هستم كافى نيست مگر براساس فتواى مرجعى مانند آيت الله بهجت كه در مورد بالغه رشيده اذن پدر را هر چند از نظر تكليفى لازم مى ‏دانند ولى آن را شرط صحت عقد نمى ‏دانند.

س: آبى كه بعد از تحريكات جنسى از مردان خارج می ‏شود و بدون بو و رنگ وكمى چسبنده است پاك است يا نجس؟

آبها ورطوبت هايى كه قبل از خروج منى در اثر تحريك جنسى از فرد خارج می ‏شود پاك است و وضو را نيز باطل نمی كند همچنين است آبى كه پس از منى خارج می ‏شود. بنابراين جز منى و بول بقيه رطوبت‏ ها پاك است.

س: اگر فرزندى نزديكى پدر و مادر را ببيند و همين امر باعث استمنا كردن‏او شود آيا گناهش به عهده كيست؟

از نظر اسلام بر پدر و مادر لازم است كه هنگام خلوت كردن كاملاً خود را از ديد فرزندان مخفى كنند و سعى نمايند كه حتى صداى نفس آنها به گوش فرزندان نرسد و اگر عمداً رعايت اين جهات را نكنند گناه كرده‏اند ولى فرزندان هم بايد مواظف رفتار خود باشند و بدون اجازه و سرزده وارد اتاق پدر و مادر نشوند و حتى نگاه كردن از شكاف و يا پنجره‏اى كه به اتاق آنها مربوط است، گناه می ‏باشد. در هر صورت اگر چنين اتفاقى افتاد، دليل نمی ‏شود كه فرزند خود را به گناه استمنا يا ساير گناهان آلوده نمايد بلكه بايد از خداوند كمك بخواهد و با نفس و شيطان مبارزه نمايد و در اولين فرصت در صورت امكان ازدواج كند و اگر مدتى شيطان بر او غلبه كرد و نتوانست خود را كنترل كند و به گناه آلوده شد، بايد توبه كند و به سوى خدا باز گردد.

س: اگر مردى با زنش از پشت نزديكى كند بر زن نيز غسل جنابت واجب می ‏شود؟
اگر دخول به مقدار ختنه ‏گاه انجام شود هر دو جنب می ‏شوند.

س: نزديكى از پشت با همسر در مواقعى كه حائض يا آبستن است، چه حكمى دارد؟

وطى كردن در حال عادى كراهت دارد و در حال حيض با رضايت زن كراهت شديده دارد.

س: آيا غسل جنابت فورا بر انسان واجب مى شود و آيا براى چند مرتبه آميزش ‏يك غسل كافى است؟

غسل جنابت براى نماز واجب می ‏شود و لازم نيست كه فوراً بعد از جنابت غسل انجام شود، همچنين براى چندين مرتبه جنابت، يك غسل بيشتر واجب نيست.